Specialpædagogisk støtte (SPS)

Hvis du har en fysisk eller psykisk lidelse og en deraf følgende funktionsnedsættelse, kan du have brug for særlig støtte til at gennemføre uddannelsen.

Du ser målrettet indhold for:

Få svar på de oftest stillede spørgsmål om SPS

  • Jeg har en funktionsnedsættelse. Hvilken dokumentation skal I bruge?

    For at søge om SPS, skal vi bruge noget dokumentation for din funktionsnedsættelse.

    Det kan fx være en af følgende papirer:

    • En lægeerklæring, der bekræfter din diagnose
    • Dokumentation fra en speciallæge
    • Dokumentation fra www.sundhed.dk

    Er du i tvivl, så tag kontakt til din SPS-vejleder. Find din SPS-vejleder her.

  • Jeg har tidligere fået SPS – hvordan får jeg det igen?

    Start med at kontakte din SPS-vejleder i VIA, som kan lave en ny ansøgning om SPS-støtte. Det gælder også, hvis du har IT-udstyr fra en tidligere uddannelse og ikke ønsker andre hjælpemidler.

    SPS-vejlederen kan hjælpe med at få overflyttet dit IT-udstyr fra dit tidligere uddannelsessted.

    Find din SPS-vejleder her.

  • Jeg er i tvivl, om jeg er ordblind – hvad skal jeg gøre?

    Ordblindhed (dysleksi) kommer oftest til udtryk på en eller flere af følgende måder:

    • Trætheds- og/eller koncentrationsproblemer i forbindelse med læsning og skrivning
    • Nedsat læsehastighed
    • Stavefejl - fx i form af manglende eller forkerte endelser og bogstavombytning
    • Besvær med at fastholde en sætning i hovedet, mens den skrives ned
    • Besvær ved indlæring af et fremmedsprog - fx engelsk og tysk

    Kan du genkende et eller flere af ovenstående symptomer, kan du muligvis være ordblind.

    Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er ordblind, kan vi starte med at søge om en test for ordblindhed til dig. Tag derfor kontakt til din SPS-vejleder, så vi kan få sat gang i en afklaring hurtigst muligt.

    Find din SPS-vejleder her.

  • Jeg er ordblind, men har mistet mine papirer. Hvad gør jeg?

    Tjek, hvad der ligger på ordblindetesten.dk. Du skal logge ind med MitID.

    Hvis du har brug for hjælp, kan du kontakte din SPS-vejleder, som kan tjekke, om der ligger noget i SPS-systemet.

    Find din SPS-vejleder her.

  • Jeg er i tvivl om jeg er talblind – hvad kan jeg gøre?

    Talblindhed kommer oftest til udtryk på en eller flere af følgende måder:

    • Besvær med at læse og skrive tal
    • Besvær med at sætte cifre sammen til tal (og/eller bytte rundt på rækkefølgen)
    • Uautomatiserede regneprocesser: De 4 regnearter - lægge sammen/trække fra/gange/dividere - ”sidder ikke på rygraden”
    • Besvær med at løse problemregningsopgaver, hvor man både skal forholde sig til tekst og formler og selv lave beregninger (fastholde den røde tråd/formål med opgaven)
    • Vanskeligheder ved at vurdere tidsforbrug/tidsplanlægning
    • Svækket steds- og retningssans
    • Udfordringer ved at kende forskel på højre/venstre

    Kan du genkende et eller flere af ovenstående symptomer, kan du muligvis være talblind.

    Tag kontakt til din SPS-vejleder, som kan hjælpe med at afklare, om der skal søges om en test for talblindhed til dig.

    OBS! Du skal kun kontakte din SPS-vejleder vedr. talblindhed, hvis regning/matematik/talforståelse er en markant og vigtig del af din uddannelse.

    Find din SPS-vejleder her.

  • Hvordan får jeg mine IT-hjælpemidler?

    Du får enten et link tilsendt til din VIA-mail fra leverandøren, ATEA, eller du får besked om hvor på Campus pakken med dine hjælpemidler sendt fra ATEA kan afhentes.

  • Min computer virker ikke - hvad gør jeg?

    Har du problemer med dine IT-hjælpemidler, skal du kontakte leverandøren direkte.

    Leverandøren er ATEA, der træffes på:

    Mail: servicedesk@atea.dk

    Telefon: 7021 1286

  • Jeg skal aflevere mine IT-hjælpemidler - hvad gør jeg?

    Du skal selv sende IT-hjælpemidlerne retur til leverandøren ATEA. Du kan kontakte dem for at få tilsendt en returblanket.

    ATEA træffes på:

    Mail: servicedesk@atea.dk

    Telefon: 7021 1286

Kontakt