Specialpædagogisk støtte (SPS)
Hvis du har en fysisk eller psykisk lidelse og en deraf følgende funktionsnedsættelse, kan du have brug for særlig støtte til at gennemføre uddannelsen.
Du ser målrettet indhold for:
Formålet med SPS er at sikre, at du som studerende, uanset handicap eller funktionsnedsættelse, kan gennemføre en videregående uddannelse på lige fod med andre studerende. Støtte gives til nødvendige specialpædagogiske hjælpemidler og andet, som støtter dig i undervisningen og til eksamen.
Hvornår er jeg berettiget til SPS?
Du kan få SPS på en videregående uddannelse, hvis du har behov for støtte til at gennemføre din uddannelse på lige fod med andre studerende og kan dokumentere din funktionsnedsættelse. Det kan for eksempel være dokumentation fra en læge, speciallæge eller hospital, der beskriver din funktionsnedsættelse, eller en ordblindetest, der viser, at du er ordblind. Hvis du ikke er testet ordblind tidligere, men oplever læse- eller skrivevanskeligheder, kan vi søge om en ordblindetest til dig.
Vi har lavet en følgeskrivelse, som du kan tage med, når du skal snakke med lægen. Følgeskrivelsen finder du lige herunder.
Sådan søger du
Det er SPS-vejlederen på uddannelsesstedet, som søger om støtte på dine vegne. Du skal derfor kontakte SPS-vejlederen på dit uddannelsessted. SPS-vejlederen vil evt. invitere dig til et møde, hvor I taler om, hvad der er dit støttebehov for, at du kan gennemføre uddannelsen på lige vilkår med andre studerende. SPS-vejlederen kan fortælle om de støttemuligheder, der hører under SPS-ordningen.
Sammen beskriver I nogle forslag til støtte, som kan afhjælpe de vanskeligheder, der kan opstå på uddannelsen på grund af din funktionsnedsættelse.
Inden du taler med SPS-vejlederen, kan du derfor tænke over:
- hvilke udfordringer du har i det daglige på uddannelsen
- hvilken støtte du tænker bedst vil kunne hjælpe dig i dit studie
Når din ansøgning er oprettet i systemet, modtager du automatisk en samtykkeblanket i din Digital Post. Af erklæringen fremgår oplysninger om dit uddannelsesforløb, din funktionsnedsættelse og de støtteformer, du søger om. Du skal give samtykke til, at din ansøgning sendes til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) til behandling. Det er derfor vigtigt, at du godkender samtykket så hurtigt som muligt. Hvis samtykket ikke godkendes indenfor 30 dage, fra det blev sendt til din Digital Post, vil din ansøgning blive slettet.
Ventetiden på behandling af ansøgninger om SPS er beklageligvis ualmindelig lang for tiden. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), som behandler SPS-ansøgningerne, har fået nyt sagsbehandlersystem, og det betyder desværre, at ventetiden på sagsbehandling på nuværende tidspunkt er 8-9 uger. Der arbejdes på højtryk for at bedre situationen. Alle svar på indsendte ansøgninger kommer fortsat til ansøgernes Digital Post.
Få svar på de oftest stillede spørgsmål om SPS
-
Jeg har en funktionsnedsættelse. Hvilken dokumentation skal I bruge?
For at søge om SPS, skal vi bruge noget dokumentation for din funktionsnedsættelse.
Det kan fx være en af følgende papirer:
- En lægeerklæring, der bekræfter din diagnose
- Dokumentation fra en speciallæge
- Dokumentation fra www.sundhed.dk
Er du i tvivl, så tag kontakt til din SPS-vejleder. Find din SPS-vejleder her.
-
Jeg har tidligere fået SPS – hvordan får jeg det igen?
Start med at kontakte din SPS-vejleder i VIA, som kan lave en ny ansøgning om SPS-støtte. Det gælder også, hvis du har IT-udstyr fra en tidligere uddannelse og ikke ønsker andre hjælpemidler.
SPS-vejlederen kan hjælpe med at få overflyttet dit IT-udstyr fra dit tidligere uddannelsessted.
-
Jeg er i tvivl, om jeg er ordblind – hvad skal jeg gøre?
Ordblindhed (dysleksi) kommer oftest til udtryk på en eller flere af følgende måder:
- Trætheds- og/eller koncentrationsproblemer i forbindelse med læsning og skrivning
- Nedsat læsehastighed
- Stavefejl - fx i form af manglende eller forkerte endelser og bogstavombytning
- Besvær med at fastholde en sætning i hovedet, mens den skrives ned
- Besvær ved indlæring af et fremmedsprog - fx engelsk og tysk
Kan du genkende et eller flere af ovenstående symptomer, kan du muligvis være ordblind.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er ordblind, kan vi starte med at søge om en test for ordblindhed til dig. Tag derfor kontakt til din SPS-vejleder, så vi kan få sat gang i en afklaring hurtigst muligt.
-
Jeg er ordblind, men har mistet mine papirer. Hvad gør jeg?
Tjek, hvad der ligger på ordblindetesten.dk. Du skal logge ind med MitID.
Hvis du har brug for hjælp, kan du kontakte din SPS-vejleder, som kan tjekke, om der ligger noget i SPS-systemet.
-
Jeg er i tvivl om jeg er talblind – hvad kan jeg gøre?
Talblindhed kommer oftest til udtryk på en eller flere af følgende måder:
- Besvær med at læse og skrive tal
- Besvær med at sætte cifre sammen til tal (og/eller bytte rundt på rækkefølgen)
- Uautomatiserede regneprocesser: De 4 regnearter - lægge sammen/trække fra/gange/dividere - ”sidder ikke på rygraden”
- Besvær med at løse problemregningsopgaver, hvor man både skal forholde sig til tekst og formler og selv lave beregninger (fastholde den røde tråd/formål med opgaven)
- Vanskeligheder ved at vurdere tidsforbrug/tidsplanlægning
- Svækket steds- og retningssans
- Udfordringer ved at kende forskel på højre/venstre
Kan du genkende et eller flere af ovenstående symptomer, kan du muligvis være talblind.
Tag kontakt til din SPS-vejleder, som kan hjælpe med at afklare, om der skal søges om en test for talblindhed til dig.
OBS! Du skal kun kontakte din SPS-vejleder vedr. talblindhed, hvis regning/matematik/talforståelse er en markant og vigtig del af din uddannelse.
-
Hvordan får jeg mine IT-hjælpemidler?
Du får enten et link tilsendt til din VIA-mail fra leverandøren, ATEA, eller du får besked om hvor på Campus pakken med dine hjælpemidler sendt fra ATEA kan afhentes.
-
Min computer virker ikke - hvad gør jeg?
Har du problemer med dine IT-hjælpemidler, skal du kontakte leverandøren direkte.
Leverandøren er ATEA, der træffes på:
Mail: servicedesk@atea.dk
Telefon: 7021 1286
-
Jeg skal aflevere mine IT-hjælpemidler - hvad gør jeg?
Du skal selv sende IT-hjælpemidlerne retur til leverandøren ATEA. Du kan kontakte dem for at få tilsendt en returblanket.
ATEA træffes på:
Mail: servicedesk@atea.dk
Telefon: 7021 1286