Klager over prøver

Du har mulighed for at klage over en prøve eller eksamen. Det en god idé at orientere dig her på siden om dine klagemuligheder, inden du sender din klage afsted.

Du ser målrettet indhold for:

Ønsker du at klage, skal du sende din klage senest to uger efter, at du har fået din bedømmelse. Din klage kan vedrøre faglige såvel som retlige spørgsmål, herunder også selve prøveforløbet.

Du fortsætter din uddannelse, imens din klage- eller ankesag behandles. Du kan dog ikke dimittere fra uddannelsen, så længe en klagesag verserer.

Inden du klager

  • Sæt dig godt ind i, hvad du kan klage over ved bl.a. at læse afsnittene herunder om faglige og retlige klager.
  • Snak med en studievejleder. Vi anbefaler altid, at du snakker med en studievejleder, inden du sender din klage. Studievejlederen kan hjælpe dig med at afklare, om der er grundlag for at klage.
  • Overvej nøje dine begrundelser for klagen. De er en vigtig del af beslutningsgrundlaget, når uddannelseslederen skal træffe en afgørelse i sagen.
  • Sov på det - du har 14 dage til at indsende din klage, så du har tid til at overveje, om og hvad du vil klage over.  

Herunder kan du læse om de forskellige klagetyper, og hvordan du klager.

  • Faglige klager

    Går din klage på faglige spørgsmål, vil uddannelseslederen, når din klage er rettidigt modtaget, videresende din klage til bedømmerne af opgaven.

    Bedømmerne udarbejder en udtalelse, som efterfølgende sendes til dig til kommentering. Hvis du ønsker at kommentere på bedømmernes udtalelser, skal du gøre dette inden én uge, fra du har modtaget udtalelserne.

    Når du har sendt dine eventuelle bemærkninger, træffer uddannelseslederen afgørelse i klagesagen, som vil blive meddelt dig. 

    Afgørelsen kan kun gå ud på følgende:

    • Tilbud om en ny bedømmelse (ombedømmelse). NB: Kun ved skriftlige prøver
    • Tilbud om en ny prøve (omprøve) eller
    • At du ikke får medhold i din klage.

    Ved sager om ombedømmelse eller omprøve er der tale om et tilbud. Hvis du bliver tilbudt en ombedømmelse eller omprøve, skal du acceptere tilbuddet inden to uger, fra du har modtaget afgørelsen.

    Accepterer du tilbuddet, tilrettelægger uddannelsen ombedømmelse eller omprøve snarest. Ved både ombedømmelse og omprøve vil der være nye bedømmere.

    Vær opmærksom på, at både ombedømmelse og omprøve kan resultere i en lavere karakter end den, du har fået ved prøven, som du klager over. Resultatet af en omprøve eller ombedømmelse kan ikke indbringes for institutionen eller en anden administrativ myndighed.

    Anke

    Hvis du ikke er enig i indholdet af den afgørelse, som uddannelsen træffer på baggrund af din faglige klage, har du mulighed for at anke afgørelsen senest to uger efter, at du har fået afgørelsen meddelt.

    Hvis du anker en afgørelse, nedsætter uddannelsen hurtigst muligt et ankenævn, som herefter træffer afgørelse i din sag. Ankenævnets afgørelse kan gå ud på følgende:

    • Tilbud om en ny bedømmelse (ombedømmelse). NB: Kun ved skriftlige prøver
    • Tilbud om en ny prøve (omprøve) eller
    • At du ikke får medhold i din klage.

    Ankenævnets afgørelser er endelige og kan ikke påklages yderligere.

    Du kan indsende din klage ved at bruge blanketten i linket herunder. 

    Har du spørgsmål til, hvordan du indsender en klage, kan du tage kontakt til Studieservice på dit campus eller uddannelsessted.

    Blanket til klage over prøve

    Blanketten sendes til Studieservice, som sørger for at sende din klage videre til din uddannelsesleder.

  • Retlige klager

    Hvis du mener, at der er blevet begået retlige fejl i forbindelse med din prøve eller klagesagsbehandling, skal du indbringe en klage herom senest to uger efter, at du har modtaget din afgørelse eller resultatet af din prøve.

    Et retligt spørgsmål kan være, hvor du mener, at uddannelsesinstitutionen ikke har overholdt procedurereglerne for behandling af sagen, eller at institutionen har truffet afgørelse, som strider imod en bekendtgørelse eller de generelle forvaltningsretlige principper.

    En sådan klage skal stiles til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, men sendes til uddannelseslederen. Såfremt afgørelsen fastholdes, vil vi sørge for, at klagen videresendes til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.

    Du kan indsende din klage ved at bruge blanketten i linket herunder. 

    Har du spørgsmål til, hvordan du indsender en klage, kan du tage kontakt til Studieservice på dit campus eller uddannelsessted.

    Blanket til klage over prøve

    Blanketten sendes til Studieservice, som sørger for at sende din klage videre til din uddannelsesleder.

Kontakt